Adwords danışmanlığı, reklamlarınızın etkili biçimde yönetilerek satışlarınızın veya hizmetlerinizin satış potansiyelinden daha iyi bir duruma gelmesini sağlayacak stratejilerin yönetilmesidir. Adwords, Google’ın ücretli reklamlar olarak kullanıcılara sunduğu ve içerisinde profesyonel olarak bir reklamcının veya pazarlamacının kullanacağı tüm stratejileri barındıran servistir. Adwords ile birlikte klasik reklam panellerinde rastlanmayan özellikler hayatımıza girmeye başladı. Adwords reklamları yaygınlaşmadan önce bir web platformuna üye olurken o platformun barındırdığı web sitelerine bakılırdı. İlgili web siteleri eğer yoğun bir potansiyel içeriyor ise o platform tercih edilirdi. Şeffaf bir sistem olsa da zaman zaman dış müdahalelere maruz kalan sistemler her zaman reklam veren dostu bir platform olarak kalamıyordu.
Adwords, reklam verenler ile web sitelerinde reklam yayınlayan kişiler arasında da dürüst bir aracı oldu. Herhangi bir web sitesinde reklamınızın görüntülenmesinde siz yeni bir müşteri kazanırken, reklamın tıklandığı platform ödemenizin bir kısmını kazanıyor. İşte bu durum firmaların ve yayıncıların sürekli birlikte olmasını sağlayan harika bir seçenek olarak hayatımıza tutunuyor.
Kimler Adwords Danışmanlığı Yapabilir?
Adwords danışmanlığı yapabilmek için temel dijital pazarlama bilgisinin ve adwords sertifikasının olması yeterlidir diyebiliriz. Sektörle ilgili bilmeniz gereken detaylar ise ilgili endüstride daha önce çalışılıp çalışılmadığı olabilir. Eğer ilk defa bir ücretli reklam servisi ile çalışacaksanız yapmanız gerekenler size çok da kolay gelmeyecektir. Daha önce bir gazete reklamı yönettiğinizi düşünelim. Bu senaryoda ilk yaptığınız eylemin okuyucularının müşteriniz olabilecek bir gazete ile iletişime geçmek olduğunu biliyoruz. İlgili yetkili ile fiyatlar hakkında konuşur ve bütçenize uygun alanda reklam verirdiniz. Sürecin tamamlanması ise elinize faturanın gelmesi ve gazeteyi almanızla sonuçlanırdı. Çevrim içi reklamcılık ve online reklamcılık olarak tanımlanan Adwords reklamlarında ise durum bu senaryodan oldukça farklı olacaktır.
Adwords Danışmanlığı Nasıl Yapılır?
Adwords danışmanlığı yapan kişiler veya firmalar sizinle iletişime geçtiği andan itibaren aşağıdaki hizmetleri sizlere sağlamalıdırlar. Bu listelenen hizmetlerin tamamını yada sadece bir kaç tanesini sağlaması da danışmanlık yapan tarafın tercihinde olacaktır.
- Aylık reklam bütçenizin belirlenmesi
- Hangi reklam dizinlerinde tanıtım yapmanız gerektiği
- Dijital reklamlarınızın aylık raporlamaları ve değerlendirmeleri
- ROI yorumları ve bilgi paylaşımı
- Reklam performansınıza yönelik güncellemeler
- Web sitenize yönelik iyileştirme raporları
- Reklam bütçenizin reklam ağlarına dağılımı
- Diğer dijital pazarlama önerileri
Yukarıdaki hizmetlerden tamamını sağlayan bir firma bulduğunuzda Adword danışmanlığı için harika bir seçenek bulduğunuzdan emin olabilirsiniz. Adwords çalışmalarında verilen hizmetler ise her danışman veya şirket tarafından farklı ücretlendirilir fakat genel olarak tavsiye edilen ücretlendirme bütçenizin %20’sinin danışmanlık olarak faturalandırılması olacaktır.
Adwords danışmanlığının dijital pazarlamadaki yeri
Adwords danışmanlığının dijital pazarlama içerisinde önemli bir yeri olduğunu söyleyebiliriz. Dijital reklamlara halen kuşku ile bakan firmaların ilk kullandığı platformlardan biri Adwords reklam panelidir. Bu sebeple Adwords üzerinden elde edilen getirinin büyüklüğü firmaların dijital pazarlamaya bakışında önemli bir rol oynar. Ücretli reklamların gereksiz görüldüğü, önemli olan bölümün iyi bir ürün oluşturmak olduğu ile ilgili tersine algılar halen vardır. Bu tarz yaklaşıma sahip firmaların bile Adwords ile birlikte kısa sürede binlerce kişiye ulaşabilmeleri, hizmet performansları ve satış grafikleri açısından yakalanması zor bir istatistik elde etmelerine neden olur. Bir Adwords danışmanının diğer dijital pazarlama servisleri hakkında bilgisinin olması gerekirken, bir dijital pazarlama uzmanının da Adwords hakkında bilgi sahibi olması gerekir.
Dijital pazarlama, internet üzerinden yapılan tanıtımların tamamına verilen genel isimdir. Adwords bu ağaç içerisinde “ücretli reklamlar, çevrim içi reklamcılık, online reklamlar” gibi bir kategori içerisinde yer alır. Paid Ads olarak İngilizce dilinde anlam bulan bu kategoriler içerisinde; Yandex, Bing, Apple gibi firmaların reklamları da yer almaktadır.
Adwords danışmanlığı kalitesi veya performans ölçümü nasıl belirlenir?
Adwords danışmanlığı veren firma yada kişinin reklamlarınıza ne kadar zaman ayırdığı veya bütçenizi etkin kullanıp kullanmadığına dair bilgi edinmek isteyebilirsiniz. Böyle bir eyleme ihtiyaç duyduğunuzda yapmanız gereken adwords paneli içerisinde yer alan kalite puanlarını incelemek, reklam tıklama oranlarınızı ve geçmiş günlerdeki değişimleri takip etmek olacaktır. Genelde yapılan yanlışlar çok yoğun iş yerlerine profesyonel oldukları düşüncesiyle iş vermek olmaktadır. Bu noktada optimum iş alan firmalara odaklanmak daha mantıklıdır. Ne kadar fazla bir adwords hesabı ile ilgilenilir ise hesabın performansı o kadar yüksek olacaktır.
Adwords danışmanınızın bilgi sahibi olması gerekenler
Adwords danışmanınızın yukarıda da bahsettiğimiz gibi bilmesi gereken en önemli konu genel dijital pazarlama trendleri ve reklamcılık özellikleri olacaktır. Örneğin, kimyasal temizlik ürünleri üreten bir işletme ile ikinci el araç satışı yapan bir işletmenin hedef kitleleri ve bu kitlelerin firmaya ulaşması muhtemel platformlar değişiklik göstermektedir. Adwords arama ağı ile, toplu satış yapan bir işletmenin satış grafiklerini maksimum düzeye çıkarmak mümkün olmayabilir. Zaten temizlik ürünleri ile ilgili yapılan aramaların arama hacimleri de her zaman çok yüksek çıkmaz fakat herkesin kullandığı ürünler oldukları için dikkat çekici bir tasarım ile görüntülü reklam ağı hedeflenebilir.
İlgili dönüşler diğer sosyal mecralardan alınacak dönüşümler ile de karşılaştırılabilir. Sosyal medya reklamlarında elde ettiğiniz dönüşümler sürekli olarak markanız hakkında bilgilendirme yapacağınız birilerine ulaşmanızı sağlar. Adwords reklamları da web sitenize getirdiğiniz kullanıcıları ürün ve hizmetleriniz hakkında bilgilendirmek için gereklidir. Benzer şekilde eğer anasayfanızı sosyal medya haberlerinizle güncellerseniz ve platform linklerinizi iyi bir tasarımla optimize ederseniz, sosyal mecralardaki kanallarınıza da kitle yönlendirmiş olursunuz.
Benzer ayrım ve ortak kullanım sebepleri ile her zaman sadece sosyal medya reklamlarını Adwords reklamlarına tercih etme gibi bir zorunluluk yada sabit karar zararlı olacaktır. Önemli olan firmaların hedef kitlesinin aktif olduğu zaman ve platformları belirli aralıklarla test etmek ve markanın maksimum dönüşe odaklı kalabilmesi için dijital pazarlama reklamları bütçelerini belirlemek olacaktır.
Google Adwords danışmanlığı için sık yapılan hatalar
Adwords danışmanlığı yapan firma yada kişilerle tanıtım yapan firmaları hataları ölçümlemek açısından iki ana kategoriye ayırdığımızı var sayalım.
Sürekli satış ve tanıtım yapan firmalar: Bir e-ticaret firmasını bu kategori içerisinde sayabiliriz. E-ticaret sitelerinin satışlarını arttırmasındaki en büyük etkenin müşteri memnuniyeti olduğunu biliyoruz. Eğer daha önce satış yaptığınız kitle, satışlarınızdan memnun ise gelecek alışverişlerinde büyük oranda yine sizinle alışveriş yapmayı tercih eder. Bu sebeple Adwords reklamlarında kısa süreli olarak yüksek satış grafiklerine ulaşmanız sizler için ekstra bir getiri sağlayacaktır. Genelde yanlış bilinen ve pazarlamacılar tarafından istatistiklerin iyi analiz edilmemesi sonucu ortaya çıkan durum da benzer kıyaslamalardır. Şöyle ki belli bir süre satış yaptığınızda Adwords sistemini bırakırsanız, satışlarınızın azalacağı bu sebeple SEO çalışmasının daha mantıklı olduğu söylenir. Bu söylenti sığ bir pazarlama düşüncesidir. Adwords reklamlarını çektiğiniz anda x kişiye satış yaptığınızı düşünelim. X kişi belli bir süre sonra sitenizden alışveriş yapmayı tercih edecektir. SEO çalışmalarını ve Adwords reklamlarını daha sonra ayrıntılı bir şekilde kıyaslacağız.
Marka bilinirliği oluşturan veya süreli tanıtım yapan firmalar: Türkiye’nin her ilinde faaliyet gösteren bir pasta satıcısı olduğunuzu düşünelim. Her mağazanıza odaklı reklamlar vererek satış oranlarını ve talepleri görmek isteyebilirsiniz. Bu durumda gelecek dönem reklam harcamalarınızı ayarlarken elinizde ciddi bir ROI hesabı olacaktır.
Adwords sürecinde hata yapılmaması için
Her iki durumda da aylık bütçe belirleyip bu bütçeyi takip eden dönemler içerisinde sürekli olarak kullanmaya çalışmak çok da avantajlı bir durum değildir. Her ay bütçe tavsiyeleri alınmalı, dijital pazarlama uzmanının görüşlerinden yararlanılmalıdır. Aşağıdaki parametreler kontrol altında olduğunda sürdürülebilir bir Adwords çalışması yapmanız mümkün olacaktır.
- Her ay bütçe kontrolünün yapılması
- Rakiplerin bütçelerinin yorumlanması
- Farklı satış kanallarının dönüşüm oranlarının testi
- Hedeflerin erişilebilirlik durumu
- Pazarın büyümesi ve dönemsel taleplere yönelik hamleler
Dijital pazarlamanın genel kullanımı ile ilgili sunuma slide share üzerinden ulaşabilirsiniz.
Adwords danışmanlığınızı alırken yapılan çalışmanın dijital pazarlama içerisindeki bir kanal olduğunu fakat bu kanalın aynı zamanda kısa sürede çok hızlı bir ilerleme sağlamanıza yardımcı olacağını unutmayın. Donanımlı bir adwords danışmanı ile başlayacağınız internet reklamları serüveni markanızı başarıya yaklaştıran en önemli faktör olacaktır. Web tasarım çalışmasından seo çalışmasına kadar benzer konularda bilgili bir adwords danışmanı sizin A’dan Z’ye her konuda iyi bir satış süreci geçirmenize yardımcı olacaktır.
Dijital pazarlama konusunda dünyadaki bazı uzmanların sordukları sorulara ilişkin cevaplarımıza Quora üzerinden ulaşabilirsiniz.
Quora Burak Berber