Web Tasarım

Web tasarım bir web sayfasının görsel düzenlemesine verilen isimdir. Web dünyasına özgü kriterler ve standartlar ile yapılan tasarımlar web sitelerinde kullanılmaktadır. Web sitesi yapılırken genellikle önce tasarım bölümü yapılır ve yazılıma başlanır. Yazılımda kullanılacak alanlara göre tasarlanan ekranlar; kullanıcı deneyimleri, arama motoru optimizasyonu, marka bilinirliği gibi konularda büyük önem taşımaktadır. Ülkemizde genellikle web tasarım denilirken sadece görsel kısım değil esasında web sitesi anlatılmak istenmektedir.

Tasarım ile anlatılmak istenen sadece grafik tasarımı değildir. Tasarım yazılımın tasarlanmasını anlamına da gelir. Bu durum tasarımın şablonlara bölünmesi ve dinamik alanların yapılmasıdır. Tasarım bölümü de sadece programlar aracılığıyla düzenlenen şablonlar olarak algılanmamalıdır. UX/UI tasarımcıların hazırladıkları materyallerin veya yaptıkları tasarım analizlerinin bir web sitesinde oturtulması hayata geçirilmesi bölümü ile Front-End geliştirici ilgilenir. Front End geliştirici sitenin görünümü ile ilgili geliştirmeleri yapan kişidir. Back End geliştirici de benzer şekilde sitenin arka planında işlevselliği arttıracak geliştirmeler yapan kişinin işidir. Bir web sayfasının her zaman kullanıcıda merak uyandırması beklenmez yada şaşırtıcı tasarımlar içermesine gerek yoktur.

Web 2.0’ın hayatımıza hızla girdiği dönemlerde Flash web siteleri tasarımları trend olarak marka yöneticilerinin tercihi oluyordu. Bu trendin hiç sonunun gelmeyeceğinin düşünüldüğü yıllardı ki Google bu duruma da el atmakta gecikmedi. Flash siteler çok geç açılıyor, içerisinde uygulanan tasarımlar ve script geliştirmeleri projeden projeye büyük farklar gösteriyordu. Dolayısıyla hepsinin kolay bir şekilde render edilmesi ve arama motorları tarafından anlaşılması çok da kolay bir süreç değildi. Animasyon tasarımcıların yaptığı siteler bazen gerçekten güzel detaylar ve dikkat çekici objeler içerse de kullanıcı deneyimine her zaman yeşil ışık yakmıyordu.

Web tasarım tercihleri

Web tasarım yapılırken tasarımcıların müşterilerle olan ilişkileri her zaman kısa sürmüyordu. İşten işte farklılık gösteren tasarım isteklerini şekillendirmek yada bir düzen ile birlikte hayata geçirmek kolay değildi. Bu durum web standartlarının oturmaya başlamasıyla giderek daha az sancılı olmaya başladı. Flash bir web sitesini ziyaret etmiş kullanıcılar HTML yapılmış sitelerdeki minimal düzeni kabul etmekte zorlanıyordu. Bu sebeple de Flash siteler neredeyse virüs gibi yayılıyordu. Google’ın arama algoritmaları güncellemelerinde hiç bir zaman önermediği Flash ile olan ilişki 2010 yılında net bir başlangıçla sonlandırılmaya başlandı. Geçtiğimiz Temmuz ayında çıkan güncelleme ile ise artık Chrome tarayıcılarda Flash engeli ile karşı karşıyayız.

flash tasarım engeli
flash içerik web tasarım

Web tasarım tercihleri kişiden kişiye çok büyük farklar içeriyordu demiştir. Artık web tasarımında belirli standartlar ön plana çıkıyor ve bu yapı mümkün olduğunca fazla şekilde korunuyor. Müşterilerin istekleri de halen önemli fakat kullanıcıların deneyimlemeleri ve tercihleri daha önemli bir noktada yer alıyor. Google ve diğer arama motorları her zaman kullanıcılara doğru bilgiyi ulaştıran web sitelerini karşımıza çıkarmaya özen göstermiştir. Bu durum kullanıcıların bir siteyi bulması ile de sonlanmıyor.

Web tasarım ile seo etkisi

Kullanıcıların aradıklarına kısa sürede ulaşması ile web sitelerindeki amaçları da doğru bilgiyi almaktır. Aradığı bilgi için bir web sitesi bulan fakat web sitesinde aradığını bulmakta zorluk çeken kullanıcıların yaşadıkları günümüzde önemli bir parametredir. Özellikle Google, kullanıcıların bir web sitesine yönlendikten sonra içerisinde hangi etkileşimlerde bulunduğuna ve bu etkileşimlerin kullanıcıya yansımalarına önem vermektedir. Günümüzde milyonlarca web sitesi web dünyasında kendine bir yer bulmaktadır. Domain uzunlukları ve uzantıları ne olursa olsun hatta dilleri ve lokasyonları ne olursa olsun bir web sitesi için en önemli faktör görünür olmaktır.

Günümüzde web sitelerinin görünürlüğü arttırmak için bir çok pazarlama tekniği olsa da bunların en önemlisi arama motoru optimizasyonu olarak anılan seo çalışmalarıdır. Seo çalışmalarının günümüzdekinden daha da önemli hale geleceğini tahmin etmek ise zor değildir. Bu optimizasyon çalışmalarının başlangıcındaki en önemli bölüm ise kullanıcı deneyimi olarak adlandırılan ve tasarımın ağırlığının ispatlandığı noktadır. Kullanıcıların web sitelerindeki davranışları arama motorlarının doğrulama parametresidir. Bir web sitesine binlerce kişiyi yönlendirebilir, içeriğinizde vaatte bulunabilirsiniz. Ne sunduğunuz arama motorlarına söylediklerinizde değil kullanıcıların sizin için söylediklerinde gizlidir. Google bu parametreyi her zaman dikkate almış fakat son yıllarda bu parametrenin önemi daha da artmıştır.

Web tasarım dijital pazarlama ilişkisi

Kullanıcıların dikkatini çekmek ve ilginç tasarımlarını arkadaşları ile paylaştırması amacıyla yapılan web siteleri tasarımları günümüzde yerini kullanıcı odaklılığa bırakmıştır. Artık dakikalar süren yüklenme sürelerinden sonra karşımıza çıkan animasyonlar bulunmuyor. Sosyal mecralarda yapılan reklamlar, arama motorları reklamları sonucu siteye yönlenen kullanıcı bu ziyaretin her aşamasında bir beklenti içerisinde oluyor. Bu beklentiyi kimi zaman zengin içerikli metinler karşılarken çoğu zamanda profesyoneller tarafından tasarlanmış içerikler karşılıyor.

A/B testleri denilen denemeler sonrasında sitenin nasıl bir tasarımda olması gerektiğine dair hipotezler çıkarılıyor. A ve B sitenin iki farklı dökümünün testi anlamına gelir. İstatistik yazılımları ve deneme simülasyonları ile test edilen iki farklı versiyon için gelen kullanıcılar demografik özelliklerine göre ayırt edilir ve etkileşim sonuçları raporlanır. Yalnız çok az ziyaretçi sayısı bulunan sitelerde A/B testlerinden ziyade işi üreten ekibin tecrübesi kullanılır.

Bucket ve Split testler olarak da bilinen bu test tekniği son zamanlarda görüntülü reklamlar için de popüler hale gelmiştir. Öyle ki binlerce lira günlük bütçeye sahip görseller ile ilgili çıkarımlar ve iyileştirmeler bu bütçelerin verimli kullanımları aşamasında oldukça önemli bir aşamayı oluşturmaktadır.

Web tasarım ve istatistik biliminin uyumu

Web tasarım yaptırdığınız firma yada kişinin çok detaylı bir akademik geçmişi yada bilgi birikimi olmasının gerekli olmadığını düşünebilirsiniz. Bu fikrinize itiraz edebileceğimiz bir nokta yoktur eğer web sitesini sadece sizi dijitalde var edecek bir platform olarak görmüyorsanız. Web tasarım aşaması ile başlayan web sitenizin hayata geçme sürecinde istatistiğin ilginç bir katkısı vardır. Bir çok alanda olduğu gibi web alanındaki gelişiminde en büyük gizli kahramanlarından olan istatistik bilimi, tasarım sürecinde de gizli kahraman olarak dikkatimizi çekiyor.

Açıkladığımız gibi A/B testlerinde hangi tasarımın daha iyi olduğuna karar vermenize yardımcı olan verilen istatistiksel yöntemler ile belirlenir. Genel olarak bu istatistikler hakkında bilgi vermek gerekirse odaklanmamız gereken başlıklar etki büyüklüğü ve örneklem büyüklüğü olacaktır.

P-value olarak adlandırılan değer ile hangi tasarımı seçeceğimiz noktasında verdiğimiz karardaki hata payını ifade ederiz. Örneklem büyüklüğü tasarımın gösterildiği kişi sayısını ifade eder. Bu değer ne kadar büyürse kararımız o kadar netleşir. Meraklılar bu konuda Büyük Sayılar Kanunu hakkında araştırma yapabilir.

Etki büyüklüğü, yokluk hipotezi ile alternatif hipotezler arasındaki büyüklüğün anlamını ifade eder. P değerimiz yeni ve var olan tasarımlar arasında anlamlı bir fark içeriyorsa alternatif tasarım kullanılır. Anlamlı bir fark içermiyor ise var olan tasarım kullanılmaya devam edilir.

İdemarket Web tasarım

Idemarket web tasarım konusunu dijitalleşmenin ilk ve en önemli adımı olarak tanımlar. Bu sebeple dijital pazarlama çalışmalarının merkezinde web tasarım yer almaktadır. Dijital pazarlama kanallarında yapılan tanıtımlardaki tüm kapılar web sitesine çıkar. Web sitesi tasarımları için her markaya farklı önerilerde bulunuyor ve bunları istatistiksel raporlamalar halinde de sunabiliyoruz.

 

web tasarım süreci
web tasarım süreci