SEO, search engine optimization olarak açılan ve dilimize arama motoru optimizasyonu olarak geçmiş bir kısaltmadır. Web sayfalarının arama motorlarına uyumlu bir şekilde optimize edilmesi anlamı taşır.
SEO
Site içerisinde ve site dışarısında yapılması gereken bazı işlemler gerektirir. Site içi ve site dışı çalışmaların haricinde ek olarak analiz süreci bulunmaktadır.
Ülkemizdeki bir çok SEO çalışması çoğu ülkede spam çalışmalar olarak adlandırılır. Türkiye’de herkesin bildiği ve seo sektöründe öncü olan firmaların yaptığı çalışmalar dahi kötü seo optimizasyonu olarak adlandırılabilir. Bunun sebebi her müşteriye aynı linklendirme ve platform çalışmalarının yapılmasıdır. Google’ın local seo çalışmalarını başlatması bu tarz çalışmaların nihayet biraz daha azalmasına sebep olmuştur.
Örnek vermek gerekirse herhangi bir ilde taşımacılıkla uğraştığınızı düşünün. Bir SEO danışmanına gittiğinizde sitenize binlerce link yönlendirmesi yaparak [bulunduğunuz il + nakliyat] şeklinde anahtar kelime çalışması yapardı. Dolayısıyla bu yoğunlukta bir kaç firma sitesi optimize edilmeye başlandığında analiz süreçleri, her sitenin sağlık durumu, sektör rekabeti gibi parametreler tam ölçülemezdi. İçerik çalışmalarına ise çok fazla önem verilmezdi.
Lokal SEO
Local seo ile ilgili güncellemeler firmalar açısından yararlı bir geliştirme olsa da yine bu özelliklerin çoğu zaman kötü kullanıldığını gözlemliyoruz. Yine S.E.O. uzmanlarının büyük bir kısmı gerçek olmayan Google+ yorumları ile yapay bir seo çalışması gerçekleştirmiş oluyor fakat bu durumlarla ilgili yeni güncellemelerin çıkacağını da biliyoruz.
Arama motoru optimizasyonu çalışmalarının ilk yıllarında web sitesini yapan geliştiriciler, sitenin en alt bölümüne sitenin zemini ile aynı renkte yazılar yazıyordu. Bu sayede arama motorları da site içerisinde o kelimelerin geçtiğini düşünüp siteleri alakasız kelimelerde üst sıralara yükseltiyordu. Durum uzun sürmedi demek isterdik ama dinamik algoritmalar geliştirilene kadar devam etti.
Sitenin her zaman zengin bir içerik ve görsel açıdan yoğun bölümler içermesine gerek yoktu. Hatta her site içerisine çok fazla aranan kelimelerden oluşan bölümler ayırırdı. Bu bölümlere de üst sıralardaki sitelerin içeriklerini kopyala yapıştır yaparak birbirini tekrar eden sitelerin ve sonuçların oluşmasına neden olurlardı.
Zaten ansiklopedi tarzındaki siteler de işte bu gibi durumların yoğunlaşması üzerine ortaya çıkmıştı. Sitelerin yorum bölümleri firma yada konu ile ilgili önemli kıstasları oluştururdu fakat bu yorumların çoğu zaman gerçek olmayan içerikler olması da kaçınılmazdı.
Google Adwords ve analytics hizmetinde olduğu gibi S.E.O. çalışmalarının düzenlenmesinde de öncü olmayı başarmıştır. Web yöneticisi araçlar gibi platformlar ile hem optimizasyon için geliştiricileri önemli bölümlere yönlendirmiş hem de site ile ilgili teknik sorunların çözümlenmesini sağlamıştır.
Teknik Seo
Teknik seo olarak Türkçe makalelerden okuduğum yazılar aslında seo çalışmalarının yazılım geliştirme tarafını bile anlatmıyor. Ülkemizdeki ve diğer dünya ülkelerindeki bir çok SEO uzmanının teknik seo olarak adlandırdığı çalışmalar URL yapısı, meta etiketleri gibi bölümler içeriyor.
Oysa bir teknik taraf, Google Page Speed Test ile başlar ve sitenin ihtiyaçları ile yazılım geliştiricinizin yetenekleri ile devam eder. Basit bir örnek vermek gerekirse web sitenizin açılmasında sitenizin içeriğine göre farklı yükleme zamanları bulunur. Genelde seo çalışması yapılan sayfaların tamamı için yükleme süresinin azalması için sunucu maliyetlerini arttırmak önerilir.
Nedeni ise html ve java script yüklemelerinin optimizasyonun yapılmasının zor gelmesidir. Her zaman sunucu hızını yükseltmek doğru bir öneri değildir. Ayrıca site ile ilgili düzeltmelerin çalışmadan önce yapılması gerekir fakat görüyoruz ki çalıştığımız firmaların optimizasyonları yapılmaya başlandıktan bir kaç ay geçtikten sonra site ile ilgili düzeltme talebinde bulunulduğu oluyor. Bu durum geçen sürenin tamamen zaman kaybı olduğunun göstergesidir.
Yukarıdaki görselde css yüklenmeden önce ve hemen yüklendikten sonraki skinlerin görünümü mevcuttur.
- Hangi sitenin nasıl kategorilenmesi gerektiği,
- ilk sayfada nelerin olması gerektiği ve her sayfada yer alacak menülerin yapılarında neler kullanılması gerektiği
- özel yazılım projelerinde özellikle ses ve diğer medyaların kullanımı
-
Otomasyonların kullanımı
-
Struct data kulanımı
- Link kalitesi ve içerik kalitesini belirleyebilmek
gibi konular teknik çalışmaların bir bölümünü oluşturmaktadır. Penguen daha da fazla acımasız olmadan her site sahibinin teknik alt yapısını geliştirmesi gerekmektedir.
Son SEO Güncellemeleri
2017 yılının son güncellemesi Fred olarak açıklandı. Backlink konusunda neredeyse bir spammer gibi çalışan uzmanlar için hiç de iyi olmayan güncelleme ile birlikte bir çok sitenin trafiği büyük oranda azaldı. Yapay zeka uygulamalarından sonra dinamik güncellenen algoritmalar ile Google artık daha rahat bir şekilde spam içerikleri filtreleyebiliyor. Akıllara halen link alan sitelerin büyük ölçüde arama sonuçlarında ön planda olduğu ile ilgili sorular gelebilir.
Bu durumun önündeki en büyük karmaşa, büyük ölçekli web sitelerinin de benzer uygulamaları kullanmasından ve hiti yüksek sitelere giden linklerin bazen site yöneticilerinin bilgisi dışında gönderilmesinden kaynaklanmasıdır. Eğer bu konuda direkt bir yaptırım uygulanırsa, arada gerçekten iyi içeriğe ve kullanıcı deneyimine odaklanmış siteler de zarar görecektir.
Son iki yıldır önemli ama sıklığı az olan algoritma güncellemeleri alıyoruz. Bunun nedenine kendi yorumumuz yapay zeka algoritmalarının arama algoritmalarında kullanımın artmasıdır. Seo konusunda geçmiş yıllara göre en bilinçli kitle ve uzmanlarla karşı karşıya olduğumuzu söyleyebilirim.
Seo danışmanlığı yaptırırken dikkat edilmesi gereken 7 köşe taşı
- Seo çalışmasını yapan uzmanın değerlendirilmesi fiyat/referans olarak yapılmalıdır
- Çalışılacak firma yada kişinin her adımını raporlaması istenmektedir
- Çalışmanın gidişatını gösteren analizler istenmelidir
- İçerik ve dış optimizasyon ile ilgili yapılacaklar iş öncesi konuşulmalıdır
- Site yönetimi için yapılacak güncellemeler için iş bölümünün net bir biçimde yapılması
- Kullanılacak araçların neler olduğu ile ilgili detaylı bilgilendirmenin yapılması
- Seo için web yöneticisine bir eğitim verilip verilmediği
Seo ile sosyal medya ilişkisi
Optimizasyon çalışmaları sitenizi daha çok kişiye ulaştırmaya çalışmanın en odaklı yoludur. Bir kitle çalışması olmasına rağmen istediğiniz kelimeden kullanıcılar alabiliyor olmanız tam bir hedef kitle çalışmasıdır. Sosyal medya çalışmalarında ise durum bundan biraz daha farklıdır. İçeriklerinizi sıklaştırarak ve reklam çalışmaları ile tanıtım yapıp yeni kişilere ulaşabilirsiniz.
Bu ulaşımda arama motorlarından farklı olarak Referral olarak adlandırılan bir etki daha sayfanıza dahil olur. Referral etki sizin sayfanızı beğenmiş bir kişinin haber kaynağına bildirimler bırakması olarak tanımlansın. Bu durumda sayfanızı beğenen kişinin listesindekiler de sayfanız ile etkileşimde bulunabilir.
Sosyal medya ilişkisi bu durumdan biraz daha farklı olarak optimizasyon çalışmalarında önemli bir rol almaya başladı. Durumun genel mantığı ise oldukça basit görünüyor. Geçmiş yıllarda bir siteyi arama motorları için değerli bir hale getirmek için dizin sitelerine eklemek, kullanıcılardan veya editörlerden onay almak gerekirdi. İnsanlara odaklanan bu güven şeması ne kadar güçlü olursa site belirlenen kategoride o kadar iyi bir geri dönüşe sahip olurdu. Sosyal medyada yapılmak istenen neredeyse bu duruma yakın.
Eğer bir marka kullanıcıların en çok zaman geçirdiği platform olan sosyal medyada yüksek bir etkiye sahipse o firma insanlar tarafından beğenilen bir marka değeri oluşturuyordur. Durum her zaman buna yakın ama Google sosyal medyayı arama motoru çalışmalarının tam ortasına da eklemiyor. Nedeni ise bazı firmaların halen içeriğe odaklanması ve sosyal medya yönetimlerini her mecrada gerçekleştiriyor olmamalarıdır.
Yanlış anlaşılan bir diğer konu ise sitenin linklerinin sürekli aynı hesaplar üzerinden paylaşılmasıdır. Sosyal medya hesaplarında link satışı yapan kanallardan link çıkışı yapmak çok da anlamlı değildir. Bunun yerine sitede paylaşılabilir bir içerik oluşturmak kullanıcılarınızın farklı hesaplar vasıtasıyla içeriğinizi paylaşmasına olanak tanımak daha mantıklıdır.
Google’da yazılım mühendisi olarak çalışan Matt Cutts sosyal medyada paylaşım yapan hesapların kalitesinin de arama ağı için önemli olduğunu söylüyor.
Seo paketleri fiyatları
İdemarket olarak seo paketleri için sabit fiyatlar sunmuyoruz. Bugüne kadar çoğu yerli olmak üzere binlerce anahtar kelime için arama motoru optimizasyonu yaptık. Bu çalışmaları başlatırken arama motoru optimizasyonu çoğu zaman uzmanlarımızın müşterilere önerileri oldu. Seo çalışmaları bir dijital pazarlama parametresi olarak görülmelidir ve firmanın yeteneklerine göre bu ağacın içerisinde kullanılmalıdır. Bu sebeple her müşteri için bir ROI(return of investment) hesabı yapılmalı ve uygun platforma uygun bütçeli çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Arama motoru optimizasyonu çalışmaları her firmanın yaptırabileceği bütçelerdeki çalışmalardır. Yüksek bir getiri elde etmeniz beklenti olmamalıdır. Önemli web sitenizi yıllar içerisinde güvenilirliği yüksek olan bir sayfa haline getirmektedir.
Bu noktada da bazen uzmanlara da haksızlık yapılmaktadır. Düşünün ki işiniz için bir mağaza bakıyorsunuz. Her iş yeri sahibinin öncelikli hedefi işlek bir noktada ofis açabilmektir. Bunun için de bir çok gideri karşılamaya baştan hazırdır. Eğer böyle gidere hazır hissetmiyor ise daha az kişinin geçtiği ve daha az kişi tarafından görülecek bir yerde olmayı kabul eder. Benzer sebepler yüksek arama hacmine sahip kelimelerde ilk sayfalarda olmak isteyen kişilerde sabırlı olmalıdır.
Sem çalışmaları ne anlama gelir?
Sem, arama motoru pazarlama olarak dilimize geçmiştir. Arama motorlarındaki etkin bir yönetim stratejisini ifade eder. Sem çalışmalarında Adwords veya diğer reklam kanallarından uygun olanlara ücretli reklamlar verilir. Aynı zamanda bu reklamlar organik aramalarda da üst sıralarda yer alabilecek düzeyde içeriklerin oluşturulmasını çalışmaların yapılmasını sağlar.
Seo ile Sem arasındaki fark nedir?
Seo ile sem arasındaki fark her zaman merak edilen bir soru olmuştur. Sem biraz daha dinamik şekilde arama motorlarından hedef kitleye ulaşma çalışması iken arama motoru optimizasyonu belirlenen kelimelerde mümkün olduğu kadar üst sıralarda yer alabilmektir.
Reklam çalışması yapan kişiler sürekli olarak birinin diğerine daha iyi veya kötü olduğuna dair savunmalar yapıyor. Aslına bakarsanız bu savunmaların hepsi yersizdir. Bu sorunun net cevabı çalışma yapacağınız firmayı analiz etmekten geçer. Otel rezervasyonları alan bir firma için tanıtım çalışması yaptığınızı düşünelim.
Sektörde her gün reklam veren ve reklam ücretlerinin yüksek tutulduğu firmaların bulunması normal bir sonuçtur. Bu durumda müşterinize hiç ücretli reklam önermemek doğru bir seçenek değildir.
Yüksek arama hacimli kelimelere benzer öbeklerde seo çalışmasının yapılması, tamamlayıcı kelimelerde ise düşük bütçelerle PPC olarak adlandırılan ücretli reklamların yapılması önerilir. Bu durumda arama motoru optimizasyonu ve sem çalışmalarının birbirinden üstünlüğünü tartışmak gereksizdir. Hangisinin nasıl kullanılması gerektiğini anlayabilmek ise uzmanlık gerektiren bölümdür.