Sosyal Medya Yönetimi Nasıl Yapılmalıdır?

Sosyal Medya Yönetimi Nasıl Yapılmalıdır?

Sosyal medya yönetimi nasıl yapılmalıdır anlatmadan önce sosyal medya olarak adlandırdığımız mecraların en büyük ortak özelliğin kullanıcıların her birinin içerik üretmesi veya içerikle etkileşime geçmesi olduğunu hatırlayalım. Sosyal medya içeriklere bağlı olarak yönlenen ve kullanıcıların etkileşimleri ile gündemini belirleyen bir mecra olarak tanımlanır. Her markanın yada kişinin sosyal medyaya katkısı ve sosyal medyadan beklentileri farklıdır. Kişisel olarak sosyal medya kullanımlarında, bilgi paylaşımı ve iletişim gibi konular ön planda yer almaktadır. İdemarket olarak firmaların sosyal medya yönetimleri hakkında tavsiyeler ve açıklamalarda bulunmak istiyoruz.

Sosyal medya uzmanı var mıdır, sosyal medya markalar için gerekli mi, sosyal medya nasıl yönetilir gibi kişiden kişiye değişebilen sorulara yanıt arıyor olabilirsiniz.  Öncelikle sosyal medya ile ilgili detaylı bilgiler verdiğimiz yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.

Sosyal medya yönetimi hangi mecralarda yapılmalıdır?

Sosyal medya yönetimi yapılan firma için hedef kitlesinin en çok bulunduğu ve rakiplerinin en az çalışma yaptığı mecra ideal platformdur. Sosyal medya yönetimi her platformda yapılmalıdır fakat bazen kaynaklar ve zaman bunun için yeterli olmamaktadır. Bu sebeple uygun bir mecra seçmeli ve paylaşımlara bu noktadan itibaren ağırlık verilmelidir. Sosyal medyada yaptığınız yönetimi odaklandığınız ve tekrarladığınız mecralar olarak değerlendirebiliriz. Odaklandığınız mecralarda; kitlenizle sürekli iletişimde olun, her hafta markanızla ilgili haberler verin, duyurularınızı farklı anlatımlar ile tekrarlayın. Tekrarladığınız mecralar ise odaklandığınız platformdaki bazı içerikleri dönem dönem paylaşmanız olarak adlandırılabilir.

Markanız için iyi bir sosyal medya yönetimi yapmanız esasında marka yönetimi ve dijital pazarlama yardımı ile olacaktır. Her gün Facebook üzerinde paylaşım yaptığınızı düşünelim ve bir ayın sonunda X kişiye ulaşmış olun. Bu durumun satışları yada marka bilinirliğini nasıl etkilediğini ve gelecek dönemlerde çalışmaları nasıl yönlendirmeniz gerektiğini düşünmeniz ve kararlar almanız sosyal medya yönetimi olarak adlandırılır.

sosyal medya yönetimi
sosyal medya yönetimi nasıl yapılır

 

Mecra seçimi dijital pazarlama fonksiyonları kullanılarak yapılmalıdır. Örneğin seo hedefi olan bir firmanın Google+ üzerinde kitlesi olmasa dahi çalışma yapması mantıklı olacaktır. Birbirini tamamlayan platformlar da her zaman etkileşim sağlayacaktır. Youtube için hazırlanan videolardan alınan kısa kesitler Twitter için de kullanılabilir. Her mecrada yayın yapmak çoğu zaman imkansız olabiliyor. Günümüzde ona yakın popüler sosyal medya platformu olduğunu biliyoruz. Dolayısıyla her marka imkanları ölçütünde mümkün olduğu kadar fazla tamamlayıcı çalışmaya odaklanarak stratejilerini belirlemelidir.

Sosyal medya yönetimi için departman oluşturulmalı mı?

Sosyal medya yönetimi nasıl yapılmalıdır  araştırırken bazı teknik yazılardan sonra bir departman oluşturmalı mıyız diye aklınızdan sorular geçmiş olabilir. Tam zamanlı bir sosyal medya yöneticisi firmanızın kampanyaları için ilgili departmanlarınız ile etkin iletişim kurabilir. Daha fazla mesai harcayarak firmanızın daha çok kişiye ulaşmasını sağlayabilir de fakat stratejilerini belirlerken bir kaç kişilik ekip ve içerikler oluştururken bir ekibin olması her zaman daha iyidir. Ajanslara verilecek sosyal medya yönetimleri için ise şirket için gerekli görülen şartlar sözleşmeye eklenirse iş ile ilgili daha iyi performans alınması muhtemeldir.

Ajanslar sosyal medya işleri için; tasarımcı, içerik yazarı ve sosyal medya yöneticisi ile çalışır. Bu durumda bir kaç kişi markanız ile ilgili briefleri değerlendirip her konu ile işin uzmanı ilgilenmiş olur ve bir çok firmanın işleri yapıldığı için trendleri ve uygulamaları test etmek daha yararlı olabilir. Biliniyor ki bazen sosyal medya araçlarını firmalar kendileri almak istese daha maliyetli olabilmektedir. Ajansla çalışmanın hem daha iyi bir analiz hem de daha iyi bir yönetim fikri getirmesinin muhtemel olduğunu söyleyebiliriz. Fakat bu senaryonun tam tersinin gerçekleşmesi de muhtemel olabilir. Her ajans aksiyon planlarını ve paylaşım günlerini, kampanyalara ayrılan zamanı detaylı olarak müşterisine sunmak istemez. Benzer durumlarda şirketinize yapılan işlerin kalitesini ölçümlemeyi beklemeniz gerekir. Hem zaman hem de maddi kayıp yaşayabilirsiniz. Dolayısıyla güvenilir bir ajans iel çalışmak veya bünyenizde bu mecralara hakim insanlarla çalışmak sizin tercihinize kalacaktır. Söz konusu kriterlerden şirketinize uygun olanı seçebilirsiniz.

Sosyal medya yönetimi yapılırken

Sosyal medya yönetimi yapılırken stratejilerin planlanması ve belirlenmesi en önemli aşamaları oluşturur. Yıllarca çalıştığınız bir ajans firmanızın hedef veya kimliğini doğru tanımlayamamış olabilir. Bu durumda yanlış hedef kitleye çalışmış veya yanlış stratejiler ile oyalanmış olabilirsiniz. Benzer sebeplerle sosyal medya yönetiminin ilk ayları oldukça büyük bir öneme sahiptir. Bu süreçte firmanızın büyümesi ve sosyal medyanın firmanıza katkıları ölçümlenmelidir.

Bu ölçüm yapılırken veri yorumlama hakkında bilgisi olmayan uzmanlar sadece rakiplerinizin takipçilerine odaklanarak size raporlar sunabilir. Bu durumda satışa etkinizi ölçümlemelisiniz çünkü biliniyor ki takipçi sayılarının satışa doğrudan etkisinin olması oldukça zordur.

Genel olarak uzmanlığının belirli bir belge gerektirmediği meslekler içerisinde kişiden kişiye firmadan firmaya tutarsızlıklarla karşılaşmanız muhtemel olacaktır. Bu tutarsızlıktan kurtulmaya çalışırken zaman kaybı bazı sertifika programları ile vaktini harcayanları da unutmayalım. Dolayısıyla sosyal medyada odaklanacağınız durumun sadece firmanıza katkısını ölçmek olduğunu unutmayın.

sosyal medya yönetimi nasıl yapılmalıdır
sosyal medya yönetimi nasıl yapılmalıdır idemarket tavsiyeler

Dijital pazarlama sosyal medya yönetimi

Yazar: Burak Berber